Leverans och frakt
Vi skickar oftast våra paket med Postnord, Best, TNT, DHL, DACHSER och DSV, i vissa fall används expressbud. I sällsynta undantagsfall, som vid försändelse från fjärrlager, kan vi behöva använda ett annat fraktbolag än ditt val. Vårt mål är alltid att säkerställa snabb och säker leverans. Leveranstiden kan variera från produkt till produkt. Leveranstiderna som presenteras på produktsidorna är endast en uppskattning, oftast levereras era produkter inom angiven tidsram. Etalon Group AB kan inte stå för några eventuella förluster i samband med fördröjd leveranstid. Vill du veta mer specifikt hur lång tid en leverans tar ber vi er att kontakta oss på 010–7079520 eller support(at)etalon.se.
I fraktavgiften ingår hantering och förpackning samt kostnader för porto. Transportavgifterna varierar beroende på totala vikten och volym för försändelsen. Vill du ha ett köp med flera produkter skickade till olika leveransadresser eller vid två olika tillfällen, ber vi dig att kontakta oss så fort du fått ditt ordernummer av oss. Särskild försiktighet vidtas för att skydda ömtåliga föremål. Fraktpaketen som de skickas i är rätt dimensionerade och dina produkter är väl förpackade.
Garantier
Vi erbjuder alltid minst ett (1) års garanti, i de fall där garantin är längre än ett (1) år anges det på produktsidan. Garantin täcker funktionsfel. Du skall vara uppmärksam på att garantin inte gäller om produkten slutar att fungera på grund av bristande funktion genom plötslig och oförutsedd yttre händelse. Reklamationsrätten gäller inte vid fel som beror på slitage, felaktigt användande (t.ex. om bruksanvisningen inte följts) eller yttre påverkan (t ex åsknedslag). För batterier gäller 6 månaders garanti.
Ångerrätt
Om du handlar till ditt företag gäller köplagen. Ångerrätt gäller inte för våra företagskunder. Har du frågor är du välkommen att kontakta oss på support(at)etalon.se eller på 010–7079520.
Reklamationer
Vi kontrollerar alla varor innan vi skickar ut dem, men skulle varan vara skadad eller på något annat sätt defekt eller om du fått fel produkt eller fel antal så ber vi dig kontakta oss omedelbart via e-post/telefon så att vi kan rätta till felet. Kom ihåg att ange ditt ordernummer. Vi skickar dig då ett adresskort som du klistrar på paketet och du kan enkelt, och naturligtvis utan kostnad, returnera varan till oss. Vi ersätter den felaktiga varan utan några kostnader för dig snarast möjligt, du har även möjlighet att häva köpet och få tillbaka pengarna. Vid reklamation ersätts du för eventuella (och rimliga) kostnader. Kontakta oss alltid om du önskar returnera en vara. Om produkten råkat ut för yttre åverkan så upphör garantin att gälla.
Skadat emballage vid leverans
Om du vid leverans upptäcker att paketet är skadat, be chauffören notera skadan vid mottagandet av godset. Fota alltid emballaget innan du öppnar det. Om innehållet har tagit skada så bör du göra en reklamation hos oss. Är ytteremballaget helt, men innehållet skadat (dold skada) bör du skicka bilder på emballaget och innehållet till oss inom 4 arbetsdagar.
Signeras mottagandet av godset utan anmärkning anses godset ha avlämnats i fullgott skick. KLINIKINREDNING SVERIGE AB kommer inte att hållas ansvarig för transportskador om användaren / köparen inte ber chauffören notera skadan.
Ej uthämtat paket
I händelse av att du inte hämtar ut eller tar emot det paket som skickats till din angivna adress, kommer du att bli debiterad för omkostnaderna som uppstår för oss. Detta inkluderar en avgift på 400 kr (inklusive moms) för våra omkostnader för administration samt kostnader för returnering av paketet till avsändaren. Betalning för dessa omkostnader ska ske inom 30 dagar från fakturadatum.
Reklamation
Du har rätt att reklamera en vara i tre år från att du mottagit den. Felet ska anmälas snarast eller så snart felet upptäckts. Att anmäla fel i varan inom 2 månader anses alltid inom skälig tid. För att vi ska ha en giltig anledning till att neka en reklamation behöver vi även kunna bevisa att felet inte varit ursprungligt de 6 första månaderna, ni har möjligheten att motbevisa oss och bevisa att felet beror på ett produktionsfel. Felanmälan skall göras i detalj om vad som är fel på varan och hur den är felaktig och detta ska mailas till oss. Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: http://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden,
Box 174
101 23 Stockholm
ARN på andra språk: http://www.arn.se/other-languages/
EU ODR: https://ec.europa.eu